Assalammualaikum semua... haa sapa2 yg masuk blog WAN tu ambik laa tag yg kat bawah tu ok..hehehe..

haa korang pernah kena sakit migrain tak?? haa apa pernah?? haa sama la kite gamaknye..huhu.. bila dtg sakit ini MAKKKAIII mahu DI HENTAK2 KEPALA KAT DINGDING kan?? huhu


tahukah anda penyakit migrain ini diambil dd perkataan Greek, hemikrania, yg bermaksud sebelah tengkorak, migrain juga dikenali sbg Vascular Headache..

Tanda-tanda migrain:

1) sakit kepala
(sudah pasti berlaku dekat ku)
2) tidak suka melihat cahaya dan berhadapan bunyi bising
3) kadang kala akan merasa loya, muntah dan cirit-birit (aik mcm nah terjadi kat ku je..huhu)
4) pandangan mata akan berbalam-balam
5) kebas sebelah tangan, lemah anggota badan terutamanya kaki (ermm pernah terjadi gak ni)
6) bercakap dgn nada perlahan serta kemerahan terutama pd dahi dan keliling mata.

Fakta Migrain:

ciri-ciri sakit : SAKIT YG AMAT SGT, menumbuk, berdenyut sehingga tidak dapat meneruskan kerja.

tempat sakit : Sebelah behagian kepala atau keseluruhan bahagian kepala

Faktor penyebab:


1) TEKANAN MENTAL DAN FIZIKAL ( hahaha KONPEM SELALU TERJADI pd diri ku)
2) SIMPTOM :RASA MUAL, MUNTAH & CEPAT MARAH (ADAKAH TERJADI PD KU?kui3)
3) bau yg tidak biasa dan tidak menyenangkan
4) perubahan persekitaran

5) melakukan aktiviti fizikal yg berat

6) perubahan pola tidur spt tidur berlebihan @ tak cukup tidur
( ermm ku yg mana 1 erk? rase2 TERLEBIH KOT..teeett)
7) cahaya silau dan pancaran matahari
8) pemakanan yg tak seimbang
(haa itu laa diet lg dgn tak seimbang..padan muka aku!.. huhu)

Langkah-langkah pencegahan:


1) Makan dgn jumlah yg sedikit tetapi kerap dgn tujuan untuk menstabilkan kandungan gula dlm darah yg menjadi punca berlakunya migrain.
(owhhh gitu gamaknya ku selalu sental sekali rap je takde masa nak makan sikit-sikit ini nnt habis..huhu)

2) elak dari memakanan atau minuman yg boleh menyebabkan migrain spt kopi, limau jeruk, susu coklat, keju, bawang, makanan yg mengandungi serbuk perasa, hati ayam @ makanan yg di perap, kismis (jgn lbh 1/2 cawan sehari) dan pisang (jgn lebih 1 biji sehari)

3) amalkan senaman sederharna yg berterusan
(senaman jari jemari boleh tak iye la on9 je kan senaman jari je la..hahaha)

4) berhenti merokok dan elakan dr hidu asap rokok (alhamdulilah MUJUR TAK ISAP ROKOK, ISAP GULA JE.. hahaha)

5) belajar BERTENANG dan KURANGKAN TEKANAN (bab inilah yg SSH nk control! huhu)

6) melakukan urutan di tengkuk dan di belakang kepala setiap hari untuk melancarkan pengaliran darah.
(haii kalau tgn den nk urut tak mujrab rasenye cube tgn lain KONPEM MUJARAB!! hehehe)

ok sekian sahaja yg sempat dikongsikan bersama u'll..

bukan apa kebetulan WAN pun antara salah seorg penghidap penyakit ini so nak share la ngan u'll yg sapa-sapa terkena penyakit yg sama ni boleh la follow cara2 mengatasinya..


ok semua..TAKE CARE.. KEEP IN TOUCH WITH ME... FUUUUYOOO MR.WAN...

Comments (7)

On March 11, 2009 at 1:08 AM , dBa said... [Reply to comment]

dah jdi pakar kesihatan!

 
On March 11, 2009 at 1:18 PM , mr.syazwan said... [Reply to comment]

YESSS... hahahaha

nnt klau sakit bg tau laa...

leh ku bg rawatan...

kuikuikui

 
On March 12, 2009 at 8:11 PM , gothc90 said... [Reply to comment]

adoii aku migrain la...bila tgk pc lame2 ader ubat x bro??

 
On March 12, 2009 at 10:45 PM , mr.syazwan said... [Reply to comment]

hahahaha...

senang je ubat die...

T to the I to the D to the O...

hahahaha

 
On April 2, 2014 at 4:29 PM , khairunissa hazlin said... [Reply to comment]

Assalamualaikum. ..kepakaran saya ialah membantu anda merawat migrain..sakit kepala & stress dgn menggunakan Miracle Refreshing Spray. Memberi kelegaan segera ketika diperlukan
Sila wasap 0179065057 NIESA utk maklumat lanjut @https://www.facebook.com/khairunissa.hazlin

https://www.facebook.com/miraclemuslimah.niesa

 
On April 2, 2014 at 4:42 PM , khairunissa hazlin said... [Reply to comment]

Assalamualaikum. ..kepakaran saya ialah membantu anda merawat migrain..sakit kepala & stress dgn menggunakan Miracle Refreshing Spray. Memberi kelegaan segera ketika diperlukan
Sila wasap 0179065057 NIESA utk maklumat lanjut @https://www.facebook.com/khairunissa.hazlin

https://www.facebook.com/miraclemuslimah.niesa

 
On February 4, 2015 at 4:39 PM , nafisahnanas said... [Reply to comment]

cubalah ostematrix + b complex shaklee..insyaAllah membantu.om/wasap for details : elin | 0178-7854596